1 HPT a extremismus
Existující modely historického myšlení pracují s konceptem tzv. dobových perspektiv (historical perspectives). Projekt Dějepis+ je rámoval otázkou “Jak lépe porozumět lidem, kteří žili v minulosti?” (Činátl et al., 2021, p. 10). Jak ale, že žákům se porozumět lidem v minulosti daří?
Jedním z nástrojů, který se o to pokouší, je tzv. Historical Perspective Taking (HPT) dotazník (Hartmann & Hasselhorn, 2008). Má solidní empirické podložení a úspěšně ho adaptovaly i další výzkumy (Huijgen et al., 2014, 2016).
Zdá se mi ale, že má jeden zásadní nedostatek – nijak nezohledňuje současné perspektivy žáků. Jinými slovy: žák, který dosáhne lepšího výsledku v HPT, nemusí ve skutečnosti vykazovat lepší porozumění lidem v minulosti. Může výsledku dosáhnout proto, že nepřejímá implicitní předpoklad současné perspektivy HPT – tedy že současná perspektiva všech žáků je “nacismus byl špatný”.
Jak výsledky ovlivňují právě názory (a perspektiva) žáka, bych chtěl ověřit následujícím výzkumem.
1.1 Plán a cíle výzkumu
Hlavní cíl: Ověřit, jestli a jak moc mohou dnešní postoje žáků (příklon k autoritarismu, normalizace nacismu) ovlivnit výsledky ve validovaném nástroji na měření historických perspektiv – tedy budit dojem dobrého historického myšlení jen proto, že jejich názory souzní s názory tehdejších aktérů.
Kromě toho by výzkum měl čéskym učitelům přispět
- ověřeným českým překladem HPT dotazníku;
- ověřeným nástroje pro ověření současných perspektiv žáků (FR-LF, KSA-3, SDR-5)
Tyto nástroje by měly učitelům pomoci lépe diagnostikovat, jak na tom jejich žáci jsou jak se schopností zaujmout dobové perspektivy, tak ohledně příklonu k různým autoritářským postojům – a v konečném důsledku tedy pomoci lépe přizpůsobit výuku moderních a soudobých dějin potřebám konkrétní třídy.
1.1.1 Jak to bude prakticky probíhat
Kdo: 9. ročník ZŠ + všechny ročníky SŠ
Čas: 15-25 minut čistého času
Jednotlivé části:
- Sběr základních údajů: dotazník je anonymní, žáci pouze zadají svou třídu, pohlaví a poslední známku z dějepisu.
- Mini-test znalostí (6 položek) – pro zjištění vlivu znalostí na schopnost zaujmout dobové perspektivy. (Huijgen et al., 2016)
- Úkol na dobové perspektivy – český překlad ověřeného nástroje, který je postaven na fiktiní situaci z meziválečného Německa. (Hartmann & Hasselhorn, 2008)
- Krátký anonymní dotazník postojů – obsahuje náhodně seřazené položky tří nástrojů:
- FR-LF (mini verze o 6 položkách) - měří postoje k autoritářské vládě a zlehčování nacismu (Decker et al., 2013)
- KSA-3 – měří ultra-pravicovou názorovou orientaci (Beierlein et al., 2014; Nießen et al., 2019)
- SDR-5 – měří sociální žádoucnost, tedy jak moc ovlivňuje odpovědi žáků to, aby vypadali dobře (Hays et al., 1989)
Co bude dělat učitel?
- zašlete odkaz na vyplnění dotazníku (elektronicky) nebo rozdáte vytištěné dotazníky v papírové variantě
- dohlédnete na klidný průběh a odevzdání
Etika a bezpečí
- Účast je dobrovolná a anonymní, žák může vyplňování odmítnout – nenuťte ho, prosím
- Pokud by některé otázky vyvolaly reakci žáků, doporučuji zařadit krátký bezpečný prostor pro reflexi a sdilení
1.1.2 Co jako jako zapojený učitel dostanu?
- Souhrnný report za třídu/školu:
- jaké žáci prokázali schopnosti zaujmout dobovou perspektivu
- jaký se u nich projevil vztah mezi znalostmi a schopností zaujmout dobovou perspektivu
- případné náznaky nežádoucího “přilepšení” výkonu na základě postojů žáku
- Doporučení do výuky:
- tipy na základě výzkumů, jak prohlubovat schopnost žáků zaujmout dobové perspektivy;
- tipy, jak vybírat kontext, který žákům pomůže (časový, prostorový, socio-politický, socio-kulturní)
1.2 Předpokládaná zjištění
1.2.1 Scénář A – potvrzení vlivu postojů žáka
Pracovní hypotéza je, že příklon žáka k extremistickým postojům může kontaminovat výsledky testu na schopnost zaujmout dobové perspektivy. Pokud se to potvrdí, bude to pro nás:
- signál, že při výuce dějepisu je důležité s postoji žáka pracovat a vědomě je reflektovat, protože mohou ovlivnit nejen jeho přemýšlení o minulosti, ale i to, jak jeho výstupy působí skrytě na učitele;
- solidní základ pro přemýslení o tom, jak konstruovat ověřování schopnosti zaujmout dobové perspektivy, které by nebylo náchylné na ovlivnění postoji žáka.
1.2.2 Scénář B – vliv postojů žáka se neprokáže
Pokud se hypotéza vlivu postojů žáka na výsledky neprokáže, bude to trochu zklamání a překvapení. Nicméně i to bude cenné zjištění – a hlavně, zůstane nám validovaný a funkční nástroj, pomocí kterého bude možné schopnost žáků zaujmout dobovou perspektivu ověřovat.
1.2.3 FAQ
Není to politický průzkum? – Ne. Nezajímají mne přímo politické postoje žáků, ale to, jak mohou ovlivnit (kontaminovat) ověřování schopnosti zaujmout dobovou prespektivu.
Proč se pracuje s “fiktivní” situací bez primárního pramene? – Autoři původního nástroje HPT vycházeli z předpokladu, že při použití primárního pramene by výsledky mohla do velké míry ovlivnit schopnost žáků číst dobový pramen.
Můžu úlohy a dotazníky nějak připomínkovat? – Rozhodně! Pokud máte návrh na vylepšení překladu nebo formulace, napište mi na juda.kaleta@gmail.com. Zároveň ale platí, že se snažím být věrný originálu – takže vylepšení, které se budou příliš vzdalovat od původní verze, sice ocením a poznamenám si, ale spíše nebudu moci začlenit.
1.3 Materiály
- Stručný výzkumný záměr (anglicky)
- Mini test znalostí (není určen pro sdílení se žáky)
- Překlad HPT dotazníku do češtiny (není určen k sdílení se žáky)
- Adaptace FR-LF + KSA + SDR dotazníku do češtiny (není určeno ke sdílení se žáky)
- Google Form šablona celého dotazníku ke kopírování (vyžaduje Google účet)
- po vytvoření kopie je určeno k online zadávání žákům
- Papírová verze k tisku (Google Docs) - je určeno k zadávání žákům